Ce facem când, la serviciu, totul pare urgent?
Trebuie deosebite urgenţele de priorităţi. Îţi faci programul de dimineaţa pe ziua respectivă şi eşti liniştit. Dacă apar telefoane, e-mailuri cu tot felul de urgenţe, trebuie să analizezi care sunt priorităţile tale, fiindcă, de multe ori, urgenţele sunt ale altora. Dacă urgenţele intră în domeniul prioritar, atunci le includem în program.

 

Ce poate influenţa starea de stres?
Alimentaţia este foarte importantă. La fel, sportul, care pune sângele în mişcare, ajută la relaxarea musculară, eliberează hormonii fericirii. Toate emoţiile negative adunate sunt ca o oală sub presiune şi pot conduce la agresivitate. E necesar să mai dăm drumul la presiune, prin sport, ieşire în natură. Altfel, apar izbucniri patologice.

 

Tehnologia modernă de comunicare amplifică stresul?
Telefonul mobil ne ţine legaţi de situaţia stresantă. Poate afecta relaţia de cuplu. De aceea, în concediu, cel mai bine este să închizi telefonul, să te rupi total de serviciu. Altfel, rămâi în contact, menţii aceeaşi turaţie şi nu te poţi relaxa.

Este necesară o filosofie de viaţă ca să faci faţă stresului?
Să fii tu însuţi, în primul rând. Primele trebuie împlinite nevoile fiziologice – hrană, adăpost, somn – apoi vine împlinirea nevoii de apartenenţă la un grup şi securizare; nevoia de iubire, care este permanentă şi traversează toate celelalte nevoi. Apoi sunt nevoile mai elevate, cum este cea spirituală, care, în ultimul timp este foarte acută, dar foarte puţin conştientizată. Oamenii vin să reclame un anumit sentiment de insatisfacţie, de nemulţumire, izvorât din lipsa sensului în viaţă. Fiecare are nevoie de o anumită percepţie a menirii sale. Educaţia spirituală e important să fie făcută cu mentori adevăraţi, competenţi. Sunt o mulţime de cărţi traduse, împrăştiate în oraş care promovează diverse credinţe şi oamenii foarte repede le adoptă din nevoia de a crede. E bine să citeşti cât mai mult, să te informezi despre toate şi să vezi ce ţi se potriveşte ţie. Trebuie să ai curajul să accepţi ceea ce ţi se potriveşte ţie. Un indiciu că eşti pe drumul tău e însăşi starea ta; liniştea ta, când te simţi în armonie cu tine. Atunci e bine ceea ce faci. Cu cât eşti un mai fin observator al tău, cu cât te cunoşti mai bine, cu atât vei şti mai bine când eşti pe drumul tău sau când încerci să forţezi o uşă care este închisă.

Ce tratament se recomandă?
Sunt situaţii şi situaţii. Sunt situaţii în care e necesară o anumită medicaţie. Mulţi psihiatri, şi la solicitarea pacienţilor, se orientează şi către medicaţia naturistă, alternativă, mai uşoară. Am observat că foarte multă lume consumă de la dumneavoastră produsul Antistres şi, în combinaţie cu psihoterapia, a avut rezultate foarte bune. În anumite stări de atac de panică le-am indicat Valerinal. De la Alevia am încercat şi eu şi-mi plac Ginkgo biloba, Spirulina, Calciu, Magneziu, Energiva. Oamenii folosesc mult şi ceaiurile de tei, lavandă, muşeţel. Cred că viitorul va promova din ce în ce mai mult medicina alternativă, psihoterapia.