fbpx

Melatonina are un rol esențial în organism. Acest hormon induce natural somnul, îl face mai odihnitor și mărește durata somnului profund.

Ce este melatonina?

Numită și „hormonul somnului”, melatonina este o amină biogenă care se găsește la animale, plante și microbi. La oameni, melatonina este produsă la nivelul creierului de către glanda pineală ca răspuns la întuneric.

Denumirea melatoninei, odată cu definirea structurii sale chimice, a fost stabilită abia la mijlocul secolului XX pe baza capacității sale de a deschide culoarea pielii prin inversarea efectelor de întunecare a pieli ale hormonului care stimulează melanocite.

Dincolo de glanda pineală de la nivelul creierului, melatonina se găsește și în alte zone precum ochi, măduva osoasă și intestin. Ea ajută la cronometrarea ritmurilor circadiene ale organismului și la somn. În termeni simpli, ritmul circadian este ceasul interior al corpului nostru. Ne permite să știm când este timpul să dormim, să ne trezim și să mâncăm.

Când se întunecă, organismul produce mai multă melatonină pentru a ne ajuta să adormim. Când este lumină, organismul produce mai puțină melatonină și se pregătește să se trezească. Astfel că, expunerea la lumină noaptea poate bloca producția de melatonină.

Rolul melatoninei în organism

În principal, melatonina reglează ciclul somn-veghe provocând somnolență și scăzând temperatura corpului, însă ea este implicată și în reglarea altor funcții, precum:

  • dispoziția pe care o avem în timpul zilei – melatonina se leagă de receptorii din creier pentru a ajuta la reducerea activității nervoase, ceea ce ne permite să ne relaxăm
  • învățarea și memoria – se știe că un somn de calitate are beneficii asupra memoriei și a capacității de concentrare
  • activitatea imună a organismului – melatonina joacă un rol important în modularea anumitor funcții ale sistemului imunitar
  • fertilitatea și reproducerea – de exemplu, timpul, durata și frecvența ciclurilor menstruale la femei sunt influențate de melatonină

Dincolo de rolul benefic pe care îl are pentru somn, melatonina acționează ca un antioxidant, neutralizând radicalii oxidativi nocivi și este capabilă să activeze anumite enzime antioxidante. Acest lucru poate oferi o multitudine de alte beneficii: sănătatea ochilor, tratarea ulcerațiilor stomacale, reglarea temperaturii corpului, a tensiunii arteriale și a nivelului de hormoni.

Beneficiile consumului de melatonină

Suplimentele cu melatonină ne pot ajuta în diferite afecțiuni. Având capacitatea de a ne reseta ceasul intern, melatonina ne va ajuta să adormim și să ne trezim la orele potrivite. Acest lucru este extrem de benefic, mai ales în situații precum:

  • călătoriile în străinătate (“jet lag”) – jet lag afectează oamenii atunci când călătoresc cu avionul în mai multe zone cu fusuri orare diferite. Cei care suferă de jet lag, este posibil să nu se simtă bine în general și să aibă un somn perturbat, să simtă oboseală în timpul zilei și chiar să aibă probleme digestive.
  • lucrul în schimburi – foarte multe locuri de munca necesită lucratul în schimburi. Ritmul circadian al acestor persoane este afectat continuu având în vedere faptul că schimburile se modifică constant. În acest context, suplimentele cu melatonină ajută organismul să-și regleze ceasul interior.
  • deficiențe de vedere – persoanele care suferă de astfel de deficiențe au dificultăți în a deosebi ziua de noapte, astfel, ritmul circadian poate fi reglat cu ajutorul melatoninei.

Totodată, melatonina ne poate ajuta să adormim mai repede și să dormim mai mult timp. Legarea de receptorii din ochi poate ajuta la reducerea nivelului de dopamină, un hormon care ne ajută să rămânem treji. De exemplu, persoanele cu insomnie au probleme să doarmă, să adoarmă sau ambele. Când simptomele durează o lună sau mai mult, se numește insomnie cronică și poate avea consecințe severe – ne poate epuiza energia, scade productivitatea și crește riscul de boli precum hipertensiunea arterială și diabetul zaharat.

În astfel de cazuri, administrarea unei capsule de Melatonina Retard 5 mg, cu jumătate de oră înainte de culcare atenuează tulburările de somn și asigură un somn odihnitor și profund pe tot parcursul nopții. Datorită eliberării treptate în organism, această formulă specială este recomandată pentru tulburările de somn, trezirile în timpul nopții sau insomnii cauzate de anxietate, depresie sau tulburări hormonale.

Producția de melatonină scade treptat odată cu vârsta, iar pierderea acesteia este asociată cu mai multe boli legate de vârstă. Există însă și alți factori care pot provoca niveluri scăzute de melatonină. Stresul, fumatul, expunerea la prea multă lumină în timpul nopții, faptul că nu ne expunem la suficientă lumină naturală în timpul zilei, toate afectează producția de melatonina. Unele studii arată că producția redusă de melatonină ar fi un factor în ratele semnificativ mai mari de cancer la lucrătorii de noapte.

În acest context, suplimentele de melatonină ne pot ajuta să contracarăm nivelurile scăzute din organism și să normalizăm ceasul intern. Dovezile științifice arată că administrarea melatoninei înainte de culcare poate ajuta semnificativ întrucât induce somnul și îl face mai odihnitor. Este recomandată ca un inductor natural al somnului, fără efectele neplăcute la trezire. Totodată, protejează organismul împotriva stresului.

Adiacent, extracte precum valeriana, passiflora, roinița sau hameiul au proprietăți de relaxare și susțin starea de destindere necesară instalării unui somn odihnitor.

Valeriana este cea mai cunoscută și utilizată plantă cu efect sedativ. Într-un studiu științific controlat, administrarea valerianei a arătat că pacienții se simțeau semnificativ mai odihniți la trezire, resimțeau o mai bună calitate a somnului, iar ziua se simțeau mai puțin obosiți.

Passiflora are efect tranchilizant și liniștește nervozitatea excesivă, anxietatea și stările depresive.

Dintre multiplele atribute ale hameiului, cea mai importantă este puterea de a induce somnul și echilibrul senzorial.

Fiecare plantă acționează asupra diverselor faze ale somnului, completându-se. Datorită efectelor benefice pe care le au acestea, formulele standardizate ca Nocturn sau Valerinal, contribuie la inducerea stării de relaxare și la menținerea somn odihnitor.

Sănătate la 100%

Cauta alte produse

ALTE ARTICOLE