fbpx

Seleniul este un oligomineral esențial implicat în multe dintre procesele corpului. Este parte a diferitelor enzime și proteine, numite selenoproteine, care ajută organismul la producerea ADN-ului și protejează împotriva deteriorării celulare și a infecțiilor. Aceste proteine ​​sunt implicate și în reproducere, dar și în metabolismul hormonilor tiroidieni. Totodată, seleniul poate ajuta la îmbunătățirea cogniției și a funcției sistemului imunitar.

Majoritatea seleniului din organism este stocat în țesutul muscular, deși glanda tiroidă deține cea mai mare concentrație datorită diferitelor selenoproteine ​​care ajută la funcționarea acesteia.

În alimente, seleniu este prezent predominant sub formă de selenometionină, care este o sursă importantă de seleniu alimentar pentru populație. De asemenea, ca formă chimică, este utilizată în mod obișnuit pentru suplimentele de seleniu

Importanța seleniului

Datorită activității sale antioxidante, a existat un interes extraordinar pentru studiul seleniului și al compușilor săi în prevenția cancerului, bolilor de inimă și în efectele asupra imunității.

Seleniul ajută la scăderea stresului oxidativ din organism, ceea ce reduce inflamația și sporește imunitatea. Studiile au demonstrat că nivelurile crescute de seleniu în sânge sunt asociate cu un răspuns imun sporit.

Pe de altă parte, un nivel scăzut de seleniu în organism este asociat cu un risc crescut de apariție a diferitelor boli, cum ar fi cancerul și bolile de inimă.

Seleniul se află într-o relație sinergică cu iodul, acțiunea for fiind  deosebit de importantă pentru o tiroidă sănătoasă, de exemplu. Iodul este o componentă a hormonului tiroidian, iar seleniul ca selenoproteină ajută la transformarea hormonului tiroidian în forma sa activă. Ambele minerale sunt necesare tiroidei în cantități adecvate – prea mult din unul poate contribui la o deficiență a celuilalt.

Surse de seleniu pentru organism

Alimentele sunt o sursă majoră de seleniu. Cantitatea totală de seleniu din dietă variază foarte mult în funcție de tipul și compoziția alimentelor. În general, fructele de mare, cerealele și produsele din carne conțin niveluri relativ ridicate ale acestuia. În partea opusă, niveluri scăzute se găsesc în fructe.

Totodată, nivelurile de seleniu din alimente pot varia foarte mult între regiunile geografice, în funcție de cantitatea acestuia din solul în care sunt cultivate. Aceste variații se reflectă în diferențele mari a cantităților de seleniu găsite în organismul uman, în diferite regiuni de pe glob.

Deși marea majoritate a populației acumulează cea mai mare parte de seleniu din cereale, pâine, carne de pasăre, ouă sau carne roșie, există și alte alimente ce conțin un nivel ridicat de seleniu:

  • nuci braziliene
  • pește și crustacee
  • vită
  • curcan sau pui
  • usturoi
  • fasole și linte

De asemenea, anumite plante au capacitatea de a acumula concentrații mari de seleniu, cum ar fi broccoli, usturoiul, ceapa verde, ceaiul verde și ciupercile.

Efectele deficitului de seleniu în organism

Seleniul este un element esențial, însă prezintă o gamă îngustă între dozele deficitare, cele esențiale și cele toxice asupra organismului.

Dincolo de dezechilibrelele pe care deficitul de seleniu le poate produce în organism, deficitul sever de seleniu a fost asociat direct cu boli endemice:

  • Kashin Beck – este o osteoartrită caracterizată prin atrofie, degenerare și necroză a țesutului cartilajului, care apare în principal la copiii cu vârste cuprinse între 5 și 13 ani. Boala are ca rezultat articulații mărite, scurtarea degetelor de la mâini și de la picioare și chiar nanism în cazuri extreme.
  • Keshan – este o cardiomiopatie endemică descoperită în localitatea cu același nume (Keshan), din nord-estul Chinei. Primul pacient a fost identificat în 1935. Această boală se mai numește și boala mușchiului inimiii.

Pentru acest boli, simptomele se pot manifesta prin greață, vărsături, dureri de cap, letargie sau convulsii.

Doza recomandată de seleniu

Dozele recomandate de seleniu cunosc ușoare diferențe în funcție de zona geografică. În Australia și Noua Zeelandă, de exemplu, aportul alimentar recomandat pentru seleniu este de 70 mcg (micrograme)/zi pentru bărbații adulți și 60 mcg/zi pentru femei.

Majoritatea țărilor însă, nivelurile zilnice recomandate variază între 50 și 60 mcg pe zi, cu mici variații între sexe și pentru anumite categorii (cum ar fi sarcina) sau grupe de vârstă.

Din cauza cantității scăzute de seleniu din sol, în unele zone de pe glob, au fost produse o mare varietate de materiale îmbogățite cu acest mineral, pentru a fi furnizate populației, în ideea de a atinge nivelurile recomandate.

Utilizarea îngrășămintelor îmbogățite în selenit de sodiu este una dintre tehnicile cele mai des folosite pentru obținerea legumelor cu concentrație mare de seleniu, strategie care este pusă în aplicare de Finlanda încă din anii ‘80.

Pe de altă parte, aportul foarte ridicat de seleniu poate duce la selenoză, o patologie cu efecte destul de serioase.

Suplimente alimentare cu seleniu

Suplimentele cu seleniu, ce conțin un dozaj adecvat, atent măsurat, sunt folosite pentru multiplele lor beneficii, inclusiv stimularea funcției imunitare, îmbunătățirea sănătății părului și unghiilor și susținerea unei tiroide sănătoase.

Aportul direct de suplimente de seleniu a primit o atenție considerabilă în ultimii ani. De regulă, acest element esențial se regăsește în:

  • multivitamine și preparate multiminerale care conțin seleniu anorganic, alte oligoelemente și vitamine
  • suplimente pe bază de drojdie de panificație (Saccharomyces cerevisiae), drojdia selenizată fiins deosebit de atractivă datorită capacității sale de a asimila cantități mari de seleniu

Poluanții, anumite medicamente și razele ultraviolete pot induce o producție mare de radicali liberi. Astfel, stresul oxidativ scade performanțele sistemului imunitar asupra organismului. Având proprietăți antioxidante, seleniul joacă un rol foarte important în susținerea organismului împotriva stresului oxidativ.

Un comprimat pe zi de seleniu natural are efecte pozitive atât pentru susținerea funcționării normale a sistemului imunitar, dar și pentru sistemul cardiovascular sau glanda tiroidă. Suplimentarea cu seleniu are efecte antioxidante, antiinflamatorii, antivirale și imunomodulatoare. Seleniul natural stimulează producția de anticorpi proprii organismului și are capacitatea de a reduce din toxicitatea unor metale precum plumbul și mercurul.

Împreună cu vitamina E, seleniul reduce considerabil producerea de radicali liberi, iar în împreună cu mai multe minerale și vitamine, susține și revitalizează organismul. Complexul de vitamine și minerale este o combinație sinergică ce susține sistemul imunitar, crește randamentul fizic și psihic, reduce stresul, combate îmbătrânirea, reduce perioada de convalescență și are un efect general benefic asupra întregului organism.

Seleniul este un oligomineral cu multiple beneficii asupra sănătății și bunăstării noastre generale. Prin urmare, sunt de luat în considerare modalitățile prin care putem adăuga mai mult din acest nutrient minunat la propria dietă – fie din alimente, suplimente sau ambele.

Sănătate la 100%

Cauta alte produse

ALTE ARTICOLE