fbpx

Un moment vital pentru dezvoltarea mentală, pentru abilitățile motorii și pentru dezvoltarea fizică este copilăria. Deși toată lumea are nevoie de același tip de nutrienți (vitamine, minerale, carbohidrați, proteine și grăsimi), nevoile zilnice ale copiilor sunt diferite față de cele ale adulților. Este important să te asiguri că micuțul tău primește nutrienții potriviți în această etapă.

Care sunt cei mai buni nutrienți pentru a alimenta creșterea și dezvoltarea copiilor tăi? Vitaminele și mineralele constituie substanțe nutritive esențiale – pentru reparare și hrănire, formarea oaselor, mușchilor și pielii, funcții metabolice și nutriționale. Principala provocare a părinților este, însă, aceea de a-și convinge copiii să urmeze o alimentație sănătoasă.

Ce sunt vitaminele

Vitaminele sunt substanțe nutritive esențiale ce îi permit organismului să funcționeze corect și să se păstreze sănătos. Cele mai multe vitamine pot fi găsite în alimentele consumate sau în suplimente alimentare. Pe măsură ce copiii cresc, este important și necesar ca aceștia să primească suficiente vitamine pentru o stare de sănătate optimă.

Care este rolul vitaminelor

Necesarul de nutrienți reflectă o dimensiune mai mică a corpului, dar și începerea unei creșteri fizice și dezvoltare mentală rapide. Deficiențele de nutrienți din timpul copilăriei pot duce la consecințe grave în timp, cum ar fi creșterea anormală sau întârzieri în dezvoltare. Acest lucru poate fi evitat prin completarea dietei cu multe vitamine.

Nutrienții din vitamine vor îndeplini funcții esențiale pentru corpul copilului tău:

  • Întărirea sistemului imunitar
  • Întreținerea și repararea celulelor, a țesuturilor și organelor
  • Transformarea alimentelor în energie

Există o gamă largă de vitamine, majoritatea având funcții multiple. Unele dintre cele mai cunoscute sunt: Vitamina C, D, K, B9, B12.

Ce sunt mineralele

Când te gândești la minerale, mâncarea nu este primul gând care îți vine în minte. Chiar dacă unele minerale nu sunt ceva ce poți găsi terestru, cantități mici de unele minerale se găsesc și în alimente (ex. carnea roșie – carnea de vită).

Care este rolul mineralelor

La fel ca vitaminele, mineralele ajută corpul să crească, să se dezvolte și să rămână sănătos. Corpul folosește minerale pentru a îndeplini multe funcții diferite – de la construirea oaselor puternice până la transmiterea impulsurilor nervoase. Unele minerale sunt folosite chiar pentru a menține bătăile normale ale inimii.

Corpul micuțului tău folosește mineralele pentru:

  • A avea oase și dinți puternici
  • A controla fluidele corporale în exteriorul și interiorul celulelor
  • A transforma alimentele pe care le consumă – în energie

Deși există mai mulți micronutrienți esențiali pentru o creștere adecvată, am selectat doar câțitva dintre ei care sunt esențiali dezvoltării micuțului tău:

Calciul – mineralul cel mai prezent din organism – 98% în oase, 1% în dinți și 1% care circulă în sânge. Deși este esential pentru oase și dinți sănătoși, calciul ajută și la funcționarea normală a sângelului și la transmiterea mesajelor de-a lungul nervilor. Deficiența de calciu devine din ce în ce mai răspândită și poate conduce la fragilitatea oaselor, la probleme cu dinții și în cele din urmă osteoporoză.
Cele mai bune surse: alimente lactate, legume cu frunze verzi și leguminoase.

Vitamina D – cel mai important rol al vitaminei D este de a regla cantitatea de calciu pe care o absoarbe corpul nostru din alimentele pe care le consumăm pentru a ne asigura că nivelurile de calciu sunt transmise eficient în organism. De asemenea, sistemul imunitar are nevoie de el pentru a funcționa eficient.
Copiii care nu primesc suficientă vitamina D pot dezvolta rahitism – oasele lor nu se dezvoltă corespunzător. Deși nu este frecvent la copii, deficitul de vitamina D este cunoscut ca fiind destul de răspândit la adulții maturi.
Cele mai bune surse: 10-20 minute de soare pe zi, ulei de cod, pește gras, produse lactate și ouă.

Magneziu – fiecare celulă din corp are nevoie de magneziu pentru a produce energie. Ajută la crearea de proteine și transmiterea de mesaje de-a lungul terminatilor nervoase. Este necesar pentru echilibrul normal al electroliților și pentru funcționarea normală a mușchilor. Poate ajuta la reducerea oboselii.
Cele mai bune surse: legume cu frunze verzi, cereale integrale și câteva leguminoase (banane, avocado, nuci, fasole, semințe)

Vitamina C – unul dintre cei mai puternici antioxidanți ai organismului, ajută la eliminarea radicalilor liberi. Păstrează sistemul imunitar în funcțiune și ajută la realizarea țesutului conjunctiv puternic care menține sistemul musculo-scheletal. Chiar și o deficiență ușoară poate prezenta simptome ca: oboseală, pierderea poftei de mâncare, infecții frecvente și vânătăi ușoare.
Cele mai bune surse: practic, fiecare fruct și legumă proaspetă are o anumită cantitate de vitamină C (citrice, căpșune, roșii, papaya, mango, varză, conopidă, spanac, broccoli)

Fierul – esențial pentru a transporta oxigenul în sânge. Bebelușii se nasc cu o cantitate de fier pentru aproximativ șase luni. Când se introduc alimentele solide, se sugerează să consume alimente bogate în fier. Bebelușii și copiii mici au nevoie de mult fier, deoarece cresc foarte repede.
Acesta se găsește în legume (fasole, spanac) și produse de origine animală (vită, curcan, porc) și nu numai.
Fierul ajută la dezvoltarea mușchilor și ajuta la producerea de celule roșii din sânge. Semnele unor niveluri scăzute de fier includ lipsa de energie, nervozitate și infecții crescute. Totodată, lipsa fierului poate provoca o afecțiune numită deficit de fier, ce are ca rezultat întârzierea cognitivă.

Potrivit Academiei Americane de Pediatrie, majoritatea copiilor nu primesc suficient fier și calciu în dietele lor. Nevoile nutritive ale copiilor depind de vârstă, sex, greutate, înălțime și nivel de activitate. Potrivit aporturilor dietetice de referință (DRIs) pentru copiii mici, necesarul de energie între 2 și 8 ani este de 1.000-1.400 de calorii în fiecare zi. Copiii cu vârstele între 9-13 ani au nevoie de 1.400-2.600 de calorii zilnic.

O dietă echilibrată pentru micuțul tău include lactate sau alternative la lactate, fructe și legume, cereale integrale și alimente proteice (pasăre de curte, pește, ouă, nuci și leguminoase, inclusiv fasole și linte). Copiii care urmează o dietă bine echilibrată și mănâncă o varietate de alimente, pot obține toți nutrienții de care au nevoie din alimente, fără să mai aibă nevoie de un supliment de vitamine sau minerale. Însă, mulți dintre copii sunt foarte pretențioși și nu mănâncă variat sau nu suficient de mult, ceea ce reprezintă un număr de nutrienți foarte mic și o expunere la riscul de deficiențe, lucru îngrijorător pentru viitorul celui mic.

Părinții trebuie să se asigure că cel mic primește aporturile zilnice recomandate de vitamine și minerale. Copiii care sunt vegetarieni sau vegani ar putea avea nevoie să completeze cu suplimente cu vitamina B12, care se găsește majoritar în alimentele de origine animală. Copiii care au boală celiacă prezintă un risc mai mare de deficiențe nutriționale și pot avea nevoie de suplimente. În plus, copiii care au un apetit slab, care beau o mulțime de băuturi îndulcite cu zahăr, iau anumite medicamente sau au condiții medicale cronice care interferează cu aportul de vitamine, pot avea nevoie de suplimente alimentare.

Suplimente de vitamine și minerale pentru copii

Dodino sirop Vitamine si Multiminerale – ameliorează stările de oboseală, slăbiciune și epuizare fizică și este recomandat ca adjuvant în lipsa poftei de mâncare, a infecțiilor și cariilor

Dodino sirop Magneziu si Complex B – susține sănătatea organismului și favorizează utilizarea vitaminelor B de către organism; este recomandat ca adjuvant pentru concentrarea dificilă, tulburări de somn și apatie

Vitamine si minerale Junior – o combinație de vitamine și minerale ce asigură dezvoltarea armonioasă a copiilor și contribuie la menținerea sănătății sistemelor osos, muscular și imunitar

Cauta alte produse

ALTE ARTICOLE