fbpx

Una dintre cele mai folosite şi apreciate legume în orice bucătărie este obișnuita ceapă. Şi deşi o adăugăm în multe preparate şi de multă vreme, puţini ştiu ce substanţă remarcabilă conţine aceasta. Este vorba despre quercitină.

Quercetina este o moleculă ce se regăsește în diverse fructe, legume, grâne. Totodată, este unul dintre cei mai abundenți antioxidanți din dietă, cu rol important mai ales în combaterea efectelor radicalilor liberi şi în prevenirea inflamațiilor.
Mai multe studii au arătat că acest compus are efecte benefice asupra sănătăţii, fiind de ajutor în prevenirea anumitor afecţiuni.
Să vedem exact ce este, cum acţionează acest compus natural şi cum poate susţine sănătatea organismului nostru când este administrat cu regularitate.

Ce este quercetina

Quercetina este una dintre cele mai importante şi renumite flavonoide. Acestea sunt substanţe chimice ce se regăsesc în plante şi care au efecte antioxidante, antimicrobiene, hepatoprotectoare, antiinflamatorii și anticanceroase.

Corpul omenesc nu poate produce quercetină, însă se poate bucura de efectele sale prin consumul de fructe, legume și băuturi care o conțin. Printre acestea se numără ceapa (cu cea mai mare concentraţie – aproximativ 300 mg/ kilogram) brocoli, varza, roșiile, hrişca sau fructe precum strugurii, cireșele, fructele de pădure, citricele, merele. Vinul roşu și ceaiul negru conţin şi ele quercitină, la fel ca una dintre cele mai renumite plante din medicina tradiţională asiatică, ginkgo biloba, atât de cunoscută pentru acţiunea sa asupra capacităţilor cognitive. Quercitina Alevia este obținută din extract din muguri florali de Salcâm-japonez standardizat cu 95% dihidrat de quercetină.

Care sunt beneficiile quercetinei

Cercetările asupra quercitinei sunt extrem de promițătoare, ilustrând că acest compus natural are un impact extrem de pozitiv asupra organismului uman. De altfel, este cel mai puternic antioxidant cunoscut până în prezent, calitate din care derivă multe dintre beneficiile sale pentru sănătate.

Acționează ca antiinflamator natural, este bogat în antioxidanți și, drept urmare, combate bolile și semnele îmbătrânirii. De asemenea, quercitina scade simptomele alergice, reduce riscul de cancer şi de infecţii şi poate scădea riscul bolilor de inimă.

Să analizăm pe rând câteva dintre cele mai cunoscute beneficii ale quercitinei:

Susţine imunitatea. Quercitina este un antioxidant foarte puternic, de cinci ori mai eficient decât vitamina C, despre care ştim deja cât de importantă este pentru funcţionarea corespunzătoare a sistemului imunitar. La fel, quercitina îmbunătățește capacitatea de apărarea a organismului în faţa bolilor.

Previne infecţiile. Quercetina este ideală pentru evitarea infecțiilor și a bolilor. Are proprietăți antibacteriene, acționând împotriva a numeroase tipuri de bacterii, în special a celor ale stomacului și intestinelor, pielii, sistemului respirator şi urinar. Apoi, quercetina, împreună cu alte flavonoide, ajută la combaterea unor virusuri precum: adenovirus, virusul herpesului, encefalita japoneză sau virusurile care provoacă infecțiile respiratorii comune. De asemenea, s-a constatat că o doză mai mare de quercetină reduce severitatea infecției tractului respirator superior, precum şi numărul zilelor de boală.

Reduce inflamaţiile. Quercetina are proprietăți antiinflamatorii, contribuind la scăderea inflamaţiilor acute si cronice. De exemplu, s-a constatat o reducere semnificativă a rigidității  articulaţiilor şi a intensităţii durerilor matinale sau de după efortul fizic în cazul persoanelor suferinde de artrită.

Reduce reacţiile alergice. Proprietățile antiinflamatorii ale quercitinei ameliorează simptomele alergice. Aceasta poate bloca acţiunea histaminei, împiedicând astfel reacţiile anafilactice.

Luptă împotriva cancerului. Întrucât quercetina are proprietăți antioxidante, aceasta poate avea un rol important în combaterea cancerului. S-a constatat că suprimă creșterea celulară haotică și induce moartea celulelor canceroase de la nivelul prostatei, ficatului, plămânilor, sânilor, vezicii urinare, colonului, ovarelor, limfei, glandelor suprarenale, sângelui.

Scade tensiunea arterială şi riscul bolilor de inimă. Quercetina poate ajuta la reducerea tensiunii arteriale, scăderea nivelului de colesterol rău în sânge şi, ca atare, a bolilor de inimă asociate. Sub acţiunea suplimentelor de quercitină s-a observat o scădere semnificativă a tensiunii arteriale sistolice şi diastolice, graţie efectului relaxant asupra vaselor de sânge.

Reduce riscul bolilor degenerative. Stresul oxidativ este unul dintre factorii care contribuie la dezvoltarea bolilor neurodegenerative. Întrucât proprietățile antioxidante ale quercetinei pot ajuta la combaterea radicalilor liberi, boli precum Alzheimer, Parkinson sau demența pot fi evitate sau efectele lor diminuate.

Pe lângă acestea, cercetări recente vorbesc despre posibilitatea ca quercitina să se califice ca una dintre substanţele importante pentru tratarea infecţiilor cu COVID-19, asta datorită efectelor sale antivirale deja documentate asupra altor agenţi patogeni din familia Coronavirus.

Doza zilnică de quercitină

Deşi varietatea de alimente care conţin quercitină este destul de mare, în fapt aportul nostru zilnic este destul de mic, variind de la 13 la 64 mg pe zi. Explicaţia este că avem un comportament alimentar foarte complex; tindem să nu mâncăm aceleași lucruri zi de zi şi nici să ţinem o dietă riguroasă, urmărind îndeaproape aportul de micro şi macro nutrienţi.

Astfel, unele persoane îşi pot lua din dieta zilnică până la 77 mg pe zi quercetină, în timp altele doar 1 mg pe zi. Iar asta înseamnă că mulți oameni nu se bucură de beneficiile quercetinei pentru sănătate.

Organismul nostru însă poate absorbi cantități suplimentare de quercetină din suplimente naturale. Pentru ca efectele sale să fie notabile, doza recomandată este de 500 mg pe zi.

Cum să beneficiem mai mult de efectele quercitinei

Utilizată ca atare, quercetina are o rată de absorbţie în organism destul de redusă. Pentru a creşte efectele sale pozitive şi a îmbunătăți absorbţia, este recomandat să fie susţinută de o altă substanță benefică: bromelaina.

Bromelaina este o enzimă care se găsește în mod natural în planta de ananas. Aceasta este cunoscută şi utilizată atât în medicina populară, cât și în medicina modernă, ca ajutor pentru digestie și ca antiinflamator natural. Bromelia poate fi utilizată pentru multiple afecțiuni, însă este cunoscută mai ales pentru tratamentul inflamației, în special, pentru inflamația cronică a nasului și a sinusurilor.

Împreună, quercitina şi bromelia au efecte terapeutice antiinflamatorii mai mari decât oricare dintre ele utilizate separat. Astfel, suplimentele cu bromelia și quercetină întăresc sistemul imunitar, previn răceala şi gripa, acționează în infecţiile respiratorii şi împotriva radicalilor liberi şi ameliorează efectul alergiilor.

Fără doar şi poate natura este o sursă incredibilă de substanţe nutritive care ne ajută să ne menţinem sănătatea. Nu totdeauna însă reuşim să beneficiem de tot ce ne oferă ea ca atare. Pentru o doză zilnică de 500 mg de quercitină, ar trebui să consumăm aproape două kilograme de ceapă sau cam 50 de mere pe zi, ceea ce nu ar fi tocmai posibil. Ce putem face însă, este să folosim puterea naturii încapsulată în produse concentrate din 100% extracte naturale.

 

 

 

Cauta alte produse

ALTE ARTICOLE