fbpx

Sistemul nervos și sistemul digestiv, cu precădere intestinul, se află într-o interdependență mai mare decât am fi tentați să credem. Acestea sunt conectate și comunică în mod constant. Ba mai mult, s-a arătat că există mai multe celule nervoase în intestin decât în întreaga măduvă a spinării. Doar gândul la mâncare poate determina stomacul să producă sucuri digestive, iar gândul de a susține o prezentare în fața unui public numeros poate provoca constipație sau un disconfort intestinal.

Intestinul este controlat parțial de sistemul nervos central din creier și de măduva spinării. În plus, are propria sa rețea de neuroni în mucoasa sistemului gastrointestinal, cunoscută sub numele de sistem nervos intrinsec. Această relație directă face ca sistemul nostru gastrointestinal să fie sensibil la emoții și la stres. De fapt, sistemul nervos din intestin este atât de important, încât unii cercetători consideră intestinul un al doilea creier.

Sistemul nervos intrinsec (enteric), împreună cu milioanele sale de celule nervoase, reglează procesele digestive precum:

  • înghițirea
  • eliberarea de enzime pentru a descompune alimentele
  • clasificarea alimentelor ca nutrienți sau deșeuri

Cum afectează stresul sistemului digestiv

Viteza cu care se produc schimbări în lumea noastră contemporană, abundența stimulilor și a informațiilor este copleșitoare, iar sistemul nervos nu reușește să se adapteze atât de repede. Această presiune conduce la stări de anxietate, neliniște, nervozitate, premisele pentru stresul pe termen lung și cu consecințe nefaste asupra sănătății generale.

Sistemul digestiv este sensibil la impactul stresului. Toate procesele digestive pe care sistemul nervos enteric (intrinsec) le reglează sunt afectate de pe urma acestuia.

Cercetările arată că stresul are o influență puternică asupra contracției colonului și motilității gastrice. Chiar și factori minori de stres, precum condusul în traficul aglomerat sau gândurile negative, duc la o creștere a sensibilității gastrice și a colonului.

În cazuri precum refluxul esofagian, factorii de stres pot crește simptomele arsurilor la stomac. Chiar dacă stresul nu afectează direct refluxul esofagian, probabilitatea de a simți un reflux ca și arsuri la stomac crește considerabil.  

Stresul poate afecta sistemul digestiv în multe feluri. Situațiile care declanșează răspunsul tipic “luptă sau fugi” impactează sistemul digestiv prin:

  • creșterea acidului din stomac (ceea ce poate duce la indigestie)
  • senzație de greață
  • spasme la nivelul esofagului
  • diaree sau constipație

În situații mai grave, stresul poate provoca o scădere a fluxului de sânge și oxigen către stomac, crampe, un dezechilibru al bacteriilor intestinale și inflamație. Aceste simptome se pot dezvolta în continuare tulburări gastrointestinale precum:

  • sindromul intestinului iritabil
  • ulcerul peptic
  • boala inflamatorie intestinală
  • boala de reflux gastroesofagian

Mulți factori biologici, sociali sau psihologici contribuie la dezvoltarea unei tulburări gastrointestinale funcționale. Totuși, numeroase studii au sugerat că stresul joacă un rol negativ important. Relația dintre stres și suferința gastrointestinală este complexă și bidirecțională: stresul poate declanșa și agrava durerea gastrointestinală sau alte simptome și invers.

Cum reducem stresul și ne menținem sănătatea digestivă

Există mai multe lucruri pe care le putem face pentru a reduce stresul și pentru a îmbunătăți sănătatea intestinală. Practicarea tehnicilor generice de gestionare a stresului, cum ar fi exercițiile fizice regulate, socializarea, somnul suficient sau relaxarea, pot reduce semnificativ nivelul acestuia.

Alături de acestea, putem susține sănătatea digestivă urmând o dietă mai sănătoasă. Asta ar însemna mese și gustări regulate și sănătoase pe tot parcursul zilei și încercarea de a nu sări peste niciuna. Acest lucru ajută la atenuarea simptomelor sindromului de colon iritabil, reflux acid, constipație, balonare sau crampe stomacale.

Mâncatul regulat ajută la prevenirea poftelor. Poftele ne fac să mâncăm într-un ritm alert, iar asta are repercusiuni digestive.

Pe de altă parte, înfometarea deliberată, alimentația insuficientă sau dezechilibrată nutrițional, crește semnificativ riscul problemelor digestive. O dietă precară calitativ și cantitativ reduce diversitatea sănătoasă a bacteriilor intestinale, de exemplu.

Alte modalități pentru îmbunătățirea digestiei și reducerea nivelului de stres:

  • reducerea consumului de băuturi alcoolice și a zahărului (prea mult zahăr poate provoca un dezechilibru între bacteriile din stomac)
  • consumul unei cantități adecvate de apă asigură funcționarea normală a tractului intestinal
  • ajustarea aportului de fibre – scăderea sau creșterea fibrelor din cereale integrale, fructe, legume și alte surse de alimente
  • creșterea aportului de alimente care promovează sănătatea digestivă, cum ar fi cele bogate în probiotice sau alimente care ajută organismul să producă enzime digestive – pot fi de mare ajutor suplimentele alimentare din extracte naturale pentru îngrijirea sistemului digestiv

Aportul suplimentelor naturale în susținerea digestiei și diminuarea stresului

Când vine vorba de sănătatea sistemului digestiv, suplimentele joacă un rol important în susținerea acestuia. Ele pot ajuta la tratarea problemelor intestinale, cum ar fi sindromul colonului iritabil sau boala inflamatorie a intestinului. Numeroase plante sunt benefice organismului, susținând atât sistemul digestiv cât și sistemul nervos, iar unele dintre ele acționează în mod direct asupra sistemului digestiv.

Întrucât există o corelație puternică între stres și tulburările digestive, prin diminuarea stresului acționăm preventiv și curativ deopotrivă asupra sistemului digestiv. Când problema principală ține de reactivitatea ridicată, avem la îndemână formule antistres puternice. Grație unor ingrediente precum ginseng siberian, sunătoare, roiniță, passiflora, griffonia, hamei și a mixului variat de vitamine și minerale, aceste suplimente naturale reprezintă un aliat de încredere în lupta contra stresului și diminuarea efectelor acestuia asupra organismului în general și a sistemului nervos și digestiv în special.

Dezechilibrul sistemului digestiv se traduce printr-o varietate de simptome, precum arsuri gastrice, balonări, hiperaciditate. Disconfortul cauzat de astfel de simptome poate fi diminuat cu ajutorul suplimentelor naturale. Complex gastric are în compoziție magneziu, calciu și extract standardizat de mentă. Împreună contribuie la funcționarea normală a enzimelor digestive, protejează mucoasa gastrică, reduc disconfortul cauzat de modificarea acidității gastrice și contribuie la menținerea apetitului în limite normale.

De asemenea, una-două căni de ceai de sunătoare sunt indicate în afecțiuni simple ale sistemului digestiv, precum balonările, și în afecțiuni complexe precum gastrite și ulcer. Sunătoarea conține uleiuri volatile, flavonoide, acizi organici, taninuri, rezine, colina, betacaroten și fitoncide, care, printre altele, susțin eficient sănătatea sistemului digestiv. În tandem cu extractul de coada-șoricelului și obligeana, sunătoarea asigură protecția gastrică, fiind recomandate împreună în afecțiuni digestive sub formă de ceai gastric.

Pentru o bună funcționare a sistemului digestiv și stimularea secreției biliare, suplimente cu acțiune complexă, precum EnzimDigest, pot fi de mare ajutor, având totodată acțiune multiplă. Cu o doză ridicată de pancreatină și 9 tipuri de enzime digestive naturale, extract de bila bovină și ghimbir, acest supliment ajută la descompunerea alimentelor și transformarea lor în energie, la resorbția vitaminelor și procesarea grăsimilor, la creșterea motilității intestinale, prevenind constipația, dar și la combaterea acumulărilor de gaze intestinale. Această acțiune variată se traduce într-o mai bună funcționare a sistemului digetiv.

Mușețelul, salvia și menta sunt alte plate ale căror compuși suțin o digestie optimă, mențin sănătatea stomacului și buna funcționare a intestinului. Conținutul de matricarină și matricină, flavonoizi, glucozide, fitosteroli și acizi grași face din mușețel un eficient antispatistic, antiinflamator și antialergic, având un efect pozitiv atât asupra sistemului digestiv, cât a reducerii stresului prin efectul calmant. Ceaiul digestiv este recomandat în colici și colite, gastrite, pentru a combate greața, vărsăturile și balonarea.

Ca măsură de prevenție în perioadele dificile, marcate de agitație, tensiune și stres, sau pentru a susține organismul în lupta sa cu anumite afecțiuni, suplimentele din extracte naturale standardizate constituie un aliat de încredere, la îndemână și binefăcător.

Sănătate! La 100%.

Cauta alte produse

ALTE ARTICOLE